×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
× im only responsible for what i say not for what you understand
×

آدرس وبلاگ من

cardinal.goohardasht.com

آدرس صفحه گوهردشت من

goohardasht.com/cardinal2

لیست دوستان

× ?????? ???? ???? ?? ???? ????? ????? ??? ????

کمی توضیح برای آنان که ..یر را میبینند اما کدو را نمی بینند

 

 بحث در رابطه با دیانت بقدری گسترده و پیچیده است که مجال و زمان و حوصله و البته مطالعه و طرف بحث منطق مدار وبه دور از تعصبات معمول را طلب میکند. ما جامعه ای مسلمانیم با مذهب تشیع از نوع دوازده امامی. اما همواره گسست زمان این مشکل را بر سر راه تمامی مومنان یک طریقت ، دین و یا آئین ایجاد کرده که پیروان از اصل مطلب و ریشه یابی به دور افتاده و گذشت زمان موجب رواج موهومات و باورهای پیرایه ای که در طول زمان و باورهای قومیتی  ،اقلیمی ، فرهنگی و حتا سلیقه ای گشته و گاها آنچه بعنوان یک باور در بین مردم موجود است تا صدوهشتاد درجه اختلاف رودر روی اصل داستان قرار میگیرد .قدر مسلم اینکه هر دین و آئینی مسلمات و ارکانی دارد که از جانب مبّشر یا پیامبرش به جماعت ارائه میگردد امابخش قابل توجهی  از آنچه امروزه در میان مردم هر جامعه ی دینی اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و حتا ادیان غیر ابراهیمی متداول است اضافات و باورهای فرهنگی و قومیتی جوامع و اقلیم هایی است که آن دین یا آیین مورد نظردر آنجا مشمول تغییراتی شده است  و تا حد زیادی با آنچه اصل مطلب بوده منافات دارد بعنوان مثال خواستگاه اسلام و فرهنگ قالب زمان را که اسلام در آن شکل گرفته را با آنچه امروز در اختیار ماست و بخشی از باورهای ماست را مورد بررسی قرار میدهیم.

ديانت به مفهوم حقيقی در اعراب باديه نشين ريشه محکمی ندارد و تا امروز هم آنان را به عوالم روحانی و مافوق الطبيعه توجهی نيست.مردمی فقير در سرزمين خشک و بی برکت زندگی می کنند و جز پاره ای عادات و رسوم، هيچگونه نظام اجتماعی استواری بر آنها حکومت نمی کند . مردمانی سريع الانفعال، از بيت شعری به وجد و نشاط آمده و از بيت ديگر به خشم و کينه می افتند . خودخواه و مغرورند و به همه چيز خويش تفاخر می کنند حتی به نقاط ضعف و به جرم و خشونت و اعمال عنيف [خشن] خود. مردمی نادان و دستخوش اوهام و انباشته از پندار خرافی به حدی که در زاويه هر تخته سنگی جنّی و شيطانی در کمين خويش تصور می کنند.

به واسطه طبيعت خشکِ سرزمين خويش از زراعت که اساس تمدن انسانی است بيزارند و خواری را در دُم گاو و عزّت را در پيشانی اسب می جويند . جز انجام حوايج ضروری و آنی و بهيمی [حيوانی] خود هدفی ندارند و بتها را برای همين مقصود می خواهند و می پرستند و از آنها ياری می جويند . تجاوز به ديگران امريست متداول و رايج مگر اينکه آن ديگران مجهز و آماده دفاع از خويش باشند . گاهی تجاوز به حقوق غير و به کار انداختن هنف مايه مباهات می شود و اشعار حماسی برای آن می سرايند . اگر به زن ديگری دست يافتند به جای اينکه شيوه جوانمردی به کار انداخته و اسرار او را فاش نسازند، بر عکس آن زن را رسوا ساخته و نشانيهايی از اندام وی را در شعری شرح می دهند.

خدا از نظر آنها يک موجود قراردادی است . واقع و نفس الامر برای او قائل نيستند . از اين رو در مقام رقابت با قبيله ایکه بت معروفی دارد، برای خويشتن بتی ديگر می آفرينند و به ستايش آن می پردازند . خانه کعبه بتخانه بزرگ و قبله طوايف عرب است . پس بايد مورد احترام و مکانی مقدس به شمار آيد.

 در چنین جامعه ای با باورها و فرهنگِ بدوی اسلام ظهور پیدا کرده و رشد میکند و دست به دست میگردد تا به سرزمین های دیگر انتقال یافته و البته و صدالبته رنگ و بوی فرهنگ هر سرزمینی که بدان راه یافته را نیز به خود میگیرد به عنوان مثال مقوله ی معجزه را نظر بگیرید یکی از موارد اختلاف بین منشاء و منبع در  یک مورد خاص تا به کجا با اصل آن تفاوت پیدا میکند!

 برای يک ايرانی که از در و ديوارش معجزه می بارد و هر امامزاده ای، حتی مجهول النسب، پيوسته معجزه می کند، از مرور قرآن به شگفتی می افتد که اثری از معجزه در آن نيست. شايد بيش از بيست موضوع در قرآن ديده می شود که منکران از حضرت محمد معجزه خواستند و او يا سکوت کرده و يا سر باز زده و بدين اکتفاء کرده است که بگويد من بشری هستم چون شما و خويشتن را فقط مأمور ابلاغ دانسته و فرموده است من" مبشّر و مُنذِرم" بشارت دهنده و بيم دهند.

 روشنترينِ اين موارد آيه های ٩٠ تا ٩٣ سوره اسرای است: وَقالُوا لَن نُؤمِنَ لَکَ حَتّی تَفُجَر لَنا مِنَ الاَرضِ يَنبُوع اً. اَو تَکُونَ لَکَ جَنَهُ مِن نَخيل وَ عِنب فَتُفَجَّرَ الاَنهار خِلالَها فجيراً. اَو تُسقِطَ اّلسَمآء کَما زَعَمتَ عَلَينا کِسَفاً اَو تَأتِي بِا للهِ وَ المَلائِکَه قَبي لاً. اَو يَکُونَ لَکَ بَيتُ مِن زُخرُفِ اَو  تَرقی فیِ اّالسَماء وَ لَن نُؤمِنَ لِرُقِيّکَ حَتّی تُنَزَّلَ عَلَينا کِتاباً نَقرُؤهُ قُل سُبحانَ رَبّی هَل کُنتُ اِلاّ بَشَراً رَسُولاً

يعنی گفتند: ما به تو ايمان نمی آوريم مگر اينکه چشمه  آبی از زمين بجوشانی يا اينکه باغستانی از نخل وتاک داشته باشی که جويها در آن روان باشد، يا چنانکه پنداشته ای قطعه ای از آسمان بر ما فرود آيد، يا اينکه خدا و فرشتگان را به ما نشان دهدی، يا اينکه خانه از زر ناب داشته باشی و يا اينکه به آسمان بر شوی و عروج تو را به آسمان قبول نمی کنيم مگر اينکه از آسمان نامه ای بر صدق گفتار خود فرود آوری که ما آن را بخوانيم. به آنها بگو من غير از بشری هستم فرستاده شده؟

بی درنگ پس از اين سه آيه از تقاضای منکران تعجب کرده می فرمايد:

وَ ما مَنَع الّناسَ اَن يُؤمِنُوا اِذا ج اءَ هُمُ الهُدی اِلا اَن قالُوا اَبَعَثَ اللهُ بَشَراً رَسُو لاً. قُل لَوکانَ فیِ الاَرضِ مَلائِکَهُ يَمشُونَ مُطَمَئِنّينَ لَنَزَّلنا عَلَيهمِ مِنَ اّلسُماءَ مَلکاً رَسُولاً

يعنی چرا مردم به مطلب حق گردن ننهاده و متوقعند فرستاده خدا ملائکه باشد؟ به آنها بگو: اگر در زمين فرشتگان زندگی می کردند، پيغمبر را از جنس آنها معين کرده فرشته می فرستاديم.

حالا شما ببیند انبوهِ معجزاتی که دهان به دهان میگردد در بین مردم ما و بلوتوث آن در گوشی های تلفن های دستی جا بجا میشود واکثریت عوام به این مهملات دل بسته اند و امیدوار . و به جای تلاش و ایجاد زندگی برمبنای آموزه های تجربی و تجارب بشری ،خود را تسلیم قضا و قدر دانسته و در عوض راهکارِ مشکلات مادی و برآمده از جهل و کاهلی و سستی اش را در معجزات ماوراءالطبیعه جستجو مینماید.

به گفته گاندی :

درد من تنهایی نیست ، درد من مرگِ ملتی است که گدایی را قناعت ، بی عرضه گی را صبر و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خدا میدانند.

چهارشنبه 13 اسفند 1393 - 5:16:19 PM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
رمز عبورم را فراموش کردم
نظر ها

http://cardinal.gegli.com

ارسال پيام

پنجشنبه 21 اسفند 1393   11:16:50 AM

ایرج خان  لطف شما بی پایان است

بانو یلدا .من هم امیدوارم

http://2darajahzireshab.gegli.com

ارسال پيام

سه شنبه 19 اسفند 1393   1:09:30 PM

بادرودوتشكر همه اين ها برميگرده به اصل تربيت خانواده اميدوارم همه راه درست را موقع سختي انتخاب كنند

http://irajkhan404.gegli.com

ارسال پيام

دوشنبه 18 اسفند 1393   11:25:00 AM

 انچه لازم بود همایون گرامی فرمودند و گاندی هم تکمیلش نمودند ممنون از مطالب عمیق تون در خانه کس است همین بس است

http://cardinal.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 17 اسفند 1393   3:24:17 PM

Likes 1

همایون عزیز  همواره بهترینها رو برات آرزو میکنم و چشم انتظار برگشتت هستم برادر.  زیاد منتظرم نذار

خانم تینا ممنون از مطلب زیباتون

http://tinajoon.gegli.com

ارسال پيام

شنبه 16 اسفند 1393   8:16:02 PM

Likes 1

 

آخرین مطالب


جان من است او


big bang


فانتزی بُعد یازدهم


its a mans


it takes



infinity


اولین قانون جهان


soridan


fantasy


نمایش سایر مطالب قبلی
آمار وبلاگ

649769 بازدید

65 بازدید امروز

30 بازدید دیروز

859 بازدید یک هفته گذشته

Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)

آخرين وبلاگهاي بروز شده

Rss Feed

Advertisements